Jeżeli wszystkie lokomotywy oparte na silnikach Diesla zostaną zmodernizowane tak, aby używały napędów hybrydowych możliwe są oszczędności rzędu 425 milionów dolarów rocznie. Do tego taka modernizacja przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery i oszczędności środowiska. General Electric w nowej zielonej lokomotywie testuje baterie oparte na chlorku sodu.
Od lat ogniwa paliwowe były stosowane jako odpowiedź na zalecenia "zielonego" transportu. Jednak nigdy możliwości tych technologi nie były w pełni wykorzystywane. Obecnie zamiast czekać na silniki pracujące w oparciu o wodór, który ma być zastosowany w samochodach, ustalono, że prostrzym i lepszym będzie stosowanie istniejących technologii, przy zachowaniu tendencji poprawy sytuacji ekologicznej.
Z doświadczeń przemysłu samochodowego wiadomo, że stosowanie napędów hybrydowych składających się z silników spalinowych oraz elektrycznych jest bardziej wydajne niż stosowanie wyłącznie silników spalinowych. Jednak powstają obawy czy stosowanie napędów elektrycznych będą praktyczne, jako że lokomotywy poruszają bardzo ciężkie ładunki przy dużych prędkościach, przez długi czas i na długich trasach. Zadziwiające jesdnak okazało się baterie mogą wnieść duży wkład w napęd, jako że mogą dostarczać dodatkowo do 2 tysięcy koni mechanicznych mocy do lokomotyw.
Pomiędzy jazdą samochodu a jazdą pociągu jest wielka różnica. Dla pociągów bardzo dużo czasu zajmuje hamowanie. Jak wiadomo hamowanie pociągu (zmiana pędu) to również jest energia - energia bezwładności, która w czasie hamowania jest poprostu odprowadzana, zamiast być magazynowana. Szacuje się, że stosowanie napędów hybrydowych w "zielonych" lokomotywach może przyczynić się do 15% oszczędności paliwa, co stanowi 25-30 tysięcy litrów oleju napędowego na 1 pociag rocznie. Jednoczesnie eliminuje to emisję 300 ton CO2 do atmosfery, a więc tyle co 2600 samochodów. Ponadto następuje również zmniejszenie emisji NO.
Jednak do lokomotyw nie nadają się ogniwa stosowane w samochodach. General Electric do budowy lokomotywy potrzebowali ogniw o większej pojemności elektrycznej, aby mogły wytrzymać długie dystanse. Do tego ogniwa muszą być odporne na ewentualne uszkodzenia sieci trakcyjnych, aby w takich przypadkach móc napędzać lokomotywę.
Obecnie General Electric dysponuje jedną kompletną testową lokomotywą z napędem hybrydowym.
Na podstawie: comsol