Inżynierowie pracujący dla GE Transportation, opracowali program, który potrafi obliczyć optymalną prędkość pociągu dla zminimalizowania zużycie paliwa.
Oprogramowanie firmy GE „Trip Optimizer” posiada funkcje podobne do Adaptive Cruise Control (w skrócie ACC) w samochodach. System ACC pozwala na dostosowanie prędkości pojazdu tak, aby zachować bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu. Oprogramowanie „Trip Optimizer” zamiast obliczania bezpiecznej odległości od innego pojazdu kalkuluje optymalną prędkość pociągu przy zachowaniu optymalnego zużycia paliwa. Program ten, w zależności od charakterystyki trasy i samego pociągu steruje przepustnicą napędów aby utrzymać planowaną prędkość.
Program ma dwa tryby pracy: automatyczny, w którym prędkość regulowana jest automatycznie przez program, oraz tryb pomocniczy, w którym informuje kierującego pociągiem, kiedy dodać gazu, a kiedy dynamicznie hamować.
W celach testowych, cztery główne firmy kolejowe z Ameryki Północnej wyposażyły swoje lokomotywy w to oprogramowanie. Po przejechaniu ponad 8 milionów kilometrów w obu trybach stwierdzono, że program generuje oszczędności paliwa rzędu 7%, dzięki czemu produkcja CO2 zmniejsza się o ponad 37 tysięcy ton.
Pierre Comte, prezes GE Transportation Intelligent Control Systems, powiedział: "Po latach badań, jesteśmy dumni, z osiągnięcia tego etapu. Trip Optimizer generuje oszczędności paliwa od 3 do 15 procent, w zależności od terenu jak zmierzyli operatorzy kolejowi z północnej ameryki. "