Opracowanie redakcja e-automatyka.pl 2011-09-29

Autobus na torach, czyli optyczny system kierowania autobusami.

Autobus na torach, czyli optyczny system kierowania autobusami.

Dzięki optycznemu systemowi rozpoznawania pasa ruchu produkcji Siemens o nazwie Optiguide, autobusy mogą jeździć tak dokładnie jak by były na torach. Wsiadanie i wysiadanie z autobusu może być jeszcze bardziej komfortowe i bezpieczne. System potrafi pokierować autobusem tak, żeby do przystanku dojeżdżał z dokłądnością do 5cm.

System Siemensa Optiguide opiera się na solidnych i kompaktowych płytach PC/104-Plus produkcji Kontron. Zastosowane w niej procesory AMD Geode wyróżniają się niskim poborem mocy i długoterminową dostępnością.

Porównują pojazdy torowe oraz autobusy, w autobusach przeważają zalety. Jednak jest kilka wad, np. zmienna odległość pomiędzy platformą przystankową i autobusem. W wielu przypadkach odległość ta jest zbyt duża i stanowi zagrożenie dla pasażerów, tymbardziej dla pasażerów na wózkach inwalidzkich lub z wózkami. Kierowca musi również uniknąć uderzenia autobusu z krawędzią jezdni, co grozi poważnym uszkodzeniem autobusu i krawędzi jezdni a także zagrożenie komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.

System Optiguide kieruje autobusem tak, jakby był na torach. Korzysta on ze specjalnych znaków drogowych stanowiących orientację dla systemu. W autobusach zainstalowane są z przodu kamery a wewnątrz komputer z systemem Optiguide. Kierowca autobusu może puścić kierownicę i w pełni skoncentrować się na obsłudze przyspieszania i hamowania. System działa z prędkością do 70km/h, co pozwala na zautomatyzowane działanie nawet poza przystankami autobusowymi.

Dzięki zwartej modułowej budowie i szerokim zakresie złączy system może być zintegrowany we wszystkich autobusach zarówno nowych jak i już istniejących - od klasycznich diesli po trolejbusy. Długość autobusu może wynosić do 24m i ze względu na łatwy montaż i łatwie do zastosowania oznaczenia drogowe, koszty związane z infrastrukturą stanowią około 1/3 kosztów systemów kolejowych.

Kamera zamontowana z przodu pojazdu stale filmuje określony obszar. Sygnały wideo są następnie przetwarzane w czasie rzeczywistym w komputerze sterującym w celu wykrycia konkretnych oznaczeń drogowych. Na ich podstawie system oblicza dokładne położenie autobusu w stosunku do linii znaków. To jednak nie wszystkie dane potrzebne na ustalenie trajektorii pojazdu. Muszą być również analizowane prędkość pojazdu, prędkość kątowa oraz aktualne położenie kół skrętnych. Aby komputer był w stanie odczytać te dane musi być zintegrowany z istniejącą siecią kontroli pojazdu.

Odnosi się to również do sterowania silnikiem pomocniczych na kolumnie kierownicy, który następnie kieruje pojazd w pełni automatycznie i z taką precyzją, jakby był on na torach kolejowych. kierowca jednak nadal jest odpowiedzialny za pojazd za pomocą gazu i hamulca. W razie potrzeby kierowca może w pełni przejąć kontrolę nad pojazdem.

Na podstawie: kontron.com

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii