Od pewnego czasu utrzymuje się moda na cloud computing: te dwa słowa goszczą na ustach niemal wszystkich. Problem polega na tym, że tak jak w przypadku Web 2.0 każdy zdaje się mieć własną definicję.
Niektórzy zawężają definicję do wszechobecnych serwerów wirtualnych. Inni traktują chmurę znacznie szerzej, twierdząc że w definicji mieszczą się wszystkie rozwiązania dostępne w Internecie, wliczając w to narzędzia do pracy grupowej.
Cloud computing to technologia, która wykorzystuje Internet i centralne zdalne serwery do utrzymania danych i aplikacji. Cloud Computing pozwala konsumentom i przedsiębiorstwom korzystać z aplikacji bez instalacji i dostępu do swoich danych na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu. Technologia ta pozwala na obliczenia bardziej wydajne poprzez centralizację składowania i przetwarzania danych.
"Jeśli potrzebujesz tylko mleko, po co kupować krowę?"
Cloud Computing pojawia się w centrum uwagi, wraz ze wzrostem potrzeb w zakresie IT: poszukiwaniem sposobu na zwiększenie mocy produkcyjnych lub zwiększenia wydajności bez inwestowania w nową infrastrukturę, szkolenia nowych pracowników lub zakupi licencji na nowe oprogramowanie. Cloud Computing obejmuje więc przede wszystkim wszelkie aplikacje oparte na subskrypcji lub usługi pay-per-use, działające w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Internetu, poszerzające istniejące możliwości IT. Cloud Computing jest zatem powszechny - czego najlepszym dowodem są chociażby wyszukiwarki czy serwisy społecznościowe, a najprostszym przykładem jest poczta elektroniczna Hotmail czy Gmail. Nie potrzebne jest również oprogramowanie lub serwer, aby skorzystać np. z Office online. Użytkownik potrzebuje jedynie dostępu do Internetu i przeglądarki. Serwer i oprogramowanie jest w chmurze i jest całkowicie zarządzane przez usługodawcę. Po stronie użytkownika pozostają tylko korzyści.
Kiedy chmura zagości w polskich firmach?
Przedsiębiorcy nie inwestują w rozwiązania, których użyteczności nie rozumieją. Czynnikiem podejmowania decyzji w małej firmie nie jest technologia, a aspekty biznesowe, a więc użyteczność, koszt i szybkość wdrożenia czy uzyskanie przewagi nad konkurencją.
Według Ronalda Binkofskiego z Microsoftu wymierne korzyści płynące z wykorzystania aplikacji dostępnych w chmurze są tak oczywiste, że ich wykorzystanie stanie się tak powszechne jak dostępność Internetu w firmie. Zatem jedynie kwestią czasu jest kiedy chmura wraz z szerokopasmowym Internetem dotrze wszędzie. Proces wydaje się nieunikniony.
Dla zwykłej firmy cloud computing to przede wszystkim ograniczenie kosztów i znaczące usprawnienie pracy grupowej. Cloud computing otwiera drzwi do zaawansowanych rozwiązań dostępnych dotychczas jedynie dla dużych korporacji wielkości PZU.
Rozwiązania oferowane są przez firmy z różnych półek – począwszy od dostawców infrastruktury, poprzez firmy hostingowe, aż po firmy jak Microsoft dostarczające dotychczas rozwiązania „szyte na miarę” dla dużych korporacji. Chmura staje się z jednej strony masowo oferowana, z drugiej strony powszechnie dostępna.
Lojalność klienta osiąga się poprzez jakość, którą można mierzyć latami doświadczeń i liczbą wdrożeń. Tu najwięcej do powiedzenia ma Microsoft, który obok systemów operacyjnych i pudełkowych aplikacji biurowych od lat inwestował w rozwiązania do pracy grupowej. Przeniesienie tych doświadczeń do Internetu i powszechne udostępnienie, przy założeniu bardzo niskich cen to rozsądny ruch, który musi zapewnić sukces.
Zmiany, zmiany, zmiany…
Wbrew obawom pojawiającym się na rynku, rozwój rozwiązań w chmurze nie stanowi zagrożenia dla firm które dotąd zajmowały się instalacjami rozwiązań lokalnych. Ewolucja rynku IT powoduje, że następuje przechodzenie z prostych czynności związanych na przykład z budową okablowania strukturalnego do oferowania bardziej zaawansowanych rozwiązań, opartych o sieci bezprzewodowe czy powerline. Podobnie Ci, którzy dotąd koncentrowali swój biznes na instalacji i utrzymaniu systemów w siedzibie klienta powinni przejść do rozwiązywania realnych problemów biznesowych swoich klientów przy wykorzystaniu narzędzi dostępnych w chmurze.
W interesie firm działających na rynku IT jest zatem edukacja klientów i wskazywanie korzyści wynikających z istotnego ograniczenia kosztów i wzrostu produktywności. Naturalną więc drogą rozwoju rozwiązań cloud computing wydaje się połączenie oferty operatorów telekomunikacyjnych, firm hostingowych i dostawców rozwiązań typu BPOS Microsoftu.