abb 2010-12-16

Technologia morska ABB pozwala na otwarcie nowego superszlaku wodnego pomiędzy Europą i Azją

Technologia morska ABB pozwala na otwarcie nowego superszlaku wodnego pomiędzy Europą i Azją

Przejście Północno-Wschodnie to najbardziej bezpośredni szlak wodny pomiędzy północną Europą a Dalekim Wschodem. Pokryta grubą pokrywą lodową przez większość roku, droga ta wymaga żeglowania w konwojach, w asyście lodołamaczy. Kombinacja systemu napędu elektrycznego Azipod marki ABB i koncepcji statki dwufunkcyjnego (DAS – double-acting ship) firmy Aker Arctic oznacza, ze statki towarowe mogą przemierzać cały ten szlak bez pomocy lodołamaczy.

Pierwszy statek towarowy mający przepłynąć z Murmańska do Szanghaju przez Przejście Północno-Wschodnie* bez asysty lodołamaczy, właśnie ukończył swój dziewiczy rejs, skracając drogę powrotną z 65 do 19 dni. Technologia napędu elektrycznego Azipod® firmy ABB pozwala na całoroczną żeglugę. Podróż pomiędzy portami w Murmańsku i Szanghaju została zakończona 17 października przez “Monchegorsk”, jednego z pięciu kontenerowców klasy lodowej** stanowiącego własność Norilsk Nickel, jednego z największych na świecie przedsiębiorstw wydobywczych i producentów niklu oraz innych metali.

Norilsk Nickel prowadzi szeroko zakrojoną działalność wydobywczą i hutniczą w Arktycznej Rosji i kilku ważnych rynkach w Chinach i Południowo-wschodniej Azji. Zanim Monchegorsk odbył swój historyczny rejs, statki przemierzające zamarznięte wody Przejścia Północno-Wschodniego musiały podróżować w konwojach i potrzebowały kosztownej asysty lodołamaczy. Musiały również stawiać czoła trwającej od 60 do 65 dni powrotnej żegludze przez Ocean Indyjski, Kanał Sueski i północną Europę.

Teraz czas podróży między Dudinką a Szanghajem uległ skróceniu do 19-20 dni. Rejs nie wymaga również eskorty konwojów lodołamaczy. Długa droga powrotna przez Kanał Sueski została wyeliminowana oszczędzając czas, zużycie energii, koszty i ograniczając emisję gazów cieplarnianych.

Tajemnica, która kryje się za tym sukcesem to kombinacja elektrycznego systemu napędowego Azipod marki ABB i koncepcji statki dwufunkcyjnego (DAS – double-acting ship) firmy Aker Arctic, która wyposaża kontenerowce we właściwości lodołamaczy umożliwiając im pracę na wysokim poziomie wydajności.Azipod i DAS umożliwiają pięciu kontenerowcom firmy Norilsk Nickel żeglugę dziobem przez wolną wodę lub rufą przez gruby i mocny wał lodowy.

Mogą przedzierać się przez pokrywę płaskiego lodu o grubości 1,7 metrów i wał lodowy o grubości ponad 10 metrów, przy stosunkowo niewielkiej mocy zainstalowanej (13 MW) i niższym zużyciu energii niż konwencjonalne statki z napędem diesla o tej samej masie i projekcie kadłuba.

Ta siła kadłuba i unikalna zdolność Azipoda do obracania statku o 360 stopni z pełnym momentem obrotowym oraz ciąg w każdym kierunku tworzą najlepsze możliwe rozwiązanie dla lodołamaczy i statków przystosowanych do łamania lodu.

Żeglowanie dziobem do przodu było przez długi czas metodą preferowaną przez statki pokonujące lód. Dziesięć lat temu, ABB wraz z Aker rozszerzyły swoją koncepcję dla frachtowców Tempera i Mastera, pierwszych na świecie dwufunkcyjnych statków-tankowców dając im możliwość przedzierania się przez lód. Zastosowanie rozwiązania, tym razem na flocie kontenerowców firmy Norilsk Nickel daje ABB i Aker kolejną udaną referencję.

ABB dostarcza systemy napędu elektrycznego dla lodołamaczy od ponad 70 lat. Obecnie około 85 lodołamaczy wyposażonych jest w elektryczne systemy napędowe ABB, w tym 26 w Azipody. Dane robocze pokazują, że lodołamacze napędzane Azipodami przepracowały około miliona godzin przy gotowości operacyjnej na poziomie 99,77 procent i bez żadnych zniszczeń spowodowanych przedzieraniem się przez lód.

* Przejście Północno-Wschodnie – droga morska łącząca Europę z Pacyfikiem biegnąca wzdłuż północnych brzegów Eurazji, przez Morze Barentsa, Karskie Wrota, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Morze Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa.
**Ice-class - Znak wzmocnień lodowych (potocznie: klasa lodowa) - oznaczenie konstrukcji kadłuba statku mówiące o jego przystosowaniu do żeglugi na akwenach o określonym stopniu pokrycia lodem.



abb
Na podstawie: abb.pl

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii