http://www.gospodarkamorska.pl/ 2017-11-21

Jeszcze nie podnieśli bandery, a już chcą go kupić. Kormoran stał się hitem

Jeszcze nie podnieśli bandery, a już chcą go kupić. Kormoran stał się hitem

Pięć krajów chce kupić polskiego niszczyciela min typu Kormoran II – podało Radio Gdańsk.  Piotr Dowżenko, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding potwierdził tę informację. 

- Nie chciałbym zdradzać zbyt wiele szczegółów, ale przedstawiciele pięciu różnych krajów - częściowo z NATO, częściowo spoza NATO - zgłosili żywe zainteresowanie Kormoranem. Niektórzy przyjechali już nawet w tej sprawie, niektórzy rozmawiali na ten temat na poziomie dowódców marynarek wojennych. Oczywiście wymaga to dalszych dość długich rozmów, ale myślę, że Kormoran jako nowoczesny produkt ma potencjał eksportowy. Myślę zresztą, że to zainteresowanie bardzo wzrośnie po wejściu jednostki do służby – mówił w radio Gdańsk Piotr Dowżenko.

Jak nieoficjalnie dowiedziało się Radio Gdańsk, zainteresowane kupnem Kormorana są między innymi kraje bałtyckie. Dodajmy, że jeszcze w tym roku ma zostać podpisana umowa na dostawę dwóch kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II do polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy powinien trafić do służby ok. 2020 roku, drugi 2 lata później.

Kormoran II w ostatni piątek wypłynął ze stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Obecnie cumuje w gdyńskim porcie, gdzie czeka na poniesienie bandery. Uroczystość zaplanowano na 28 listopada. 

Umowę na budowę Kormorana podpisano we wrześniu 2013 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej a konsorcjum, w którego skład wchodzą Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz Stocznia Marynarki Wojennej. Zakończono ją w 2015 r., a od połowy 2016 r. jednostka przechodziła próby morskie i stoczniowe, testy kwalifikacyjne oraz odbiory dokonywane przez Inspektorat Uzbrojenia. To pierwszy nowy okręt zbudowany w polskiej stoczni od początku lat 90. ubiegłego wieku.

Nowoczesna jednostka ma 58,5 m długości, 10,3 m szerokości, 2,7 m zanurzenia oraz 850 t wyporności. Kadłub został wykonany z austenitycznej stali nierdzewnej, która zapewnia zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu. Jest on wyposażony m.in. w sonary: podkilowy SHL-101/TM i samobieżny o zmiennej głębokości zanurzenia SHL-300 na pojeździe podwodnym Saab Double Eagle Mark III. Dodatkowo posiada autonomiczny pojazd podwodny Kongsberg Hugin oraz polski zdalnie sterowany pojazd podwodny Morświn służący do identyfikacji obiektów minopodobnych i niszczenia min morskich za pomocą zdalnie odpalanych ładunków wybuchowych typu Toczek. Kormoran dysponuje również polskimi zdalnie sterowanymi pojazdami podwodnymi wielokrotnego i jednorazowego użytku typu Głuptak. 

Kormoran w liczbach

długość całkowita: 58,50 m
długość między pionami: 55,58 m
szerokość maksymalna: 10,30 m
szerokość na wodnicy pływania: 9,75 m
wysokość do pokładu dziobówki: 6,4 m
wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,7 m
wyporność standardowa: 830 t
zanurzenie konstrukcyjne: 2,7 m
załoga: 45 osób
dodatkowe miejsca: 7 osób
prędkość maksymalna: 15 węzłów



http://www.gospodarkamorska.pl/
Na podstawie: http://www.gospodarkamorska.pl/

Komentarze do artykułu

Dociekliwy

Czy ten okręt wojenny ma jakiekolwiek uzbrojenie, bo z artykułu to nie wynika...? I dobrze byłoby podać cenę takiego okrętu, to też kluczowa informacja, którą dziennikarz zapomniał dopytać...


Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii