Opracowanie redakcja e-automatyka.pl 2010-11-15

Zasilanie dla najnowszej i najdłuższej linii metra w Istambule

Zasilanie dla najnowszej i najdłuższej linii metra w Istambule

Produkty energetyki ABB zostały wybrane do zelektryfikowania trakcji i systemów dystrybucji energii elektrycznej w najnowszej i najdłuższej linii metra w Istambule. Przy ośmiu wagonach jeżdżących co 1,5 minuty w obu kierunkach przez 16 stacji, wymagania, co do niezawodności pracy systemu są ogromne. Tylko urządzenia ABB były w stanie sprostać tak wysoko postawionej poprzeczce.

ABB została wybrana przez firmę Avrasya Metro Group (AMG) do realizacji dostawy rozwiązania elektryfikacji trakcji i systemów dystrybucji energii elektrycznej w nowej linii metra Kadikoy-Kartal, która obecnie znajduje się budowie, a jej otwarcie zaplanowane jest na koniec 2011 roku.

Rozwiązanie składa się ze 176 przedziałów rozdzielnicy średniego napięcia UniGear i 86 transformatorów rozdzielczych oraz transformatorów hi T Plus, które zostały wybrane zarówno przez kontraktora, firmę AMG, jak również przez klienta końcowego, Istanbul Metropolitan Municipality (Zarząd Miasta Istambuł), ze względu na ich wyjątkową niezawodność i świetną pracę w podobnych projektach realizowanych dla kolei i metra na całym świecie.

Budowa linii metra Kadikoy-Kartal jest jednym z najważniejszych realizowanych obecnie projektów infrastrukturalnych w Istambule, wielkim mieście zamieszkanym przez 13 milionów ludzi, będącym domem dla 20 procent tureckiej populacji, produkującym jedną trzecią produktu krajowego brutto.

Linia będzie przebiegać po stronie krainy Antolia i łączyć się z tunelem kolejowym pod dnem cieśniny Bosfor zbudowanym w ramach projektu Marmaray, zakładającym połączenie dwóch odrębnych systemów kolejowych w europejskiej i azjatyckiej części Turcji w jedną całość.

 

Podziemne stacje stanowią szczególnie wymagające środowisko pracy dla urządzeń elektrycznych, które muszą charakteryzować się wyjątkowo wysokim poziomem niezawodności działania, jakością dostaw zasilania i bezpieczeństwem, by dać pewność, że praca metra nie będzie przerywana, a zasady bezpieczeństwa naruszane. Transformatory muszą znosić wysokie przeciążenia oraz wyższe harmoniczne, a rozdzielnica musi chronić cały system trakcyjny i system dystrybucji energii elektrycznej przed ewentualnymi usterkami sieci energetycznej.

 

UniGear jest największą sprzedawaną na świecie rozdzielnicą. Jej modułowa i solidna konstrukcja oraz odporność na działanie łuku elektrycznego, a także oddzielne przedziały ze względów bezpieczeństwa, czynią to urządzenie najczęściej wybieranym do pracy w najbardziej wymagających warunkach w aplikacjach na całym świecie.

Transformatory suche hi-T Plus marki ABB mogą pracować w wyższych temperaturach (stąd nazwa hi-T) i charakteryzują dłuższym cyklem życia produktu niż inne transformatory rozdzielcze suche żywiczne o uzwojeniach zalewanych próżniowo, dzięki zastosowaniu materiałów o klasie odporności cieplnej oznaczonej literą H (czyli najwyższej). To umożliwia im wytrzymywanie wysokich przeciążeń, wysokich odkształceń harmonicznych i wysokich, nieprzewidzianych temperatur. Mogą pracować w wilgotnym i mocno zanieczyszczonym środowisku oraz znosić wstrząsy sejsmiczne.

Inne miejskie linie metra i lekkie systemy kolejowe, dla których ABB zrealizowała ostatnio podobne, niezawodne rozwiązanie zasilania znajdują się w Londynie, Delhi, Pekinie, Szanghaju, Dubaju i Południowej Afryce (Gautrain).

Na podstawie: abb.pl

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii