Opracowanie redakcja e-automatyka.pl 2010-11-09

Automatyka pomoże Szwajcarii stać się najbardziej przyjaznym kolei krajem na świecie

Automatyka pomoże Szwajcarii stać się najbardziej przyjaznym kolei krajem na świecie

ABB pomaga szwajcarskim kolejom, których pociągi kursują z największą częstotliwością na świecie, w rozszerzeniu usługi transportu pociągami szybkobieżnymi na najwyższym poziomie efektywności, niezawodności i bezpieczeństwa, przy wykorzystaniu najdłuższego na świecie, 57-kilometrowego tunelu kolejowego Gotarda.

Badania pokazują niezmiennie, ze Szwajcarzy podróżują koleją więcej niż inne nacje. Średnio, każdy z 7,8 miliona mieszkańców tego kraju korzysta 40 razy w roku z usług szwajcarskiej kolei, a 900 000 osób wyjeżdża codziennie na krajowe drogi.
Szwajcaria jest również najważniejszym krajem tranzytowym dla transportu przemierzającego Alpy koleją. Około 60 procent dóbr przejeżdżających przez Szwajcarię – około 25 milionów ton – przewożonych jest rocznie właśnie za pośrednictwem transportu szynowego.

Ta wielkość na pewno podwoi się do 50 milionów ton do 2017 roku, kiedy zakończona zostanie budowa dwóch nowych szybkobieżnych połączeń kolejowych łączących Szwajcarię z siecią szybkobieżnych kolei w Niemczech, Francji i Włoszech przez nowe tunele Lötschberg i Gotarda.
Nowe tunele Lötschberg i Gotarda to kluczowe punkty szwajcarskiego federalnego projektu zakładającego skrócenie czasów podróży przez szwajcarskie Alpy dzięki budowie tych tuneli kilkaset metrów poniżej obecnie istniejących. Ekipy budowlane przedarły się przez ostatnie 180 cm skały by 15 października przy dźwiękach fanfar dotrzeć do tunelu Gotarda położonego głęboko pod alpejskimi szczytami.

Mierzący 34,6 kilometrów tunel Lötschberg działa już od grudnia 2007 roku. Stanowi wsparcie dla zachodniego połączenia tranzytowego pomiędzy Bazyleą położoną na granicy niemieckiej i Mediolanem w północnych Włoszech. Około 40 pociągów pasażerskich i 110 towarowych codziennie przejeżdża przez tunel.

ABB dostarczyła system dystrybucji energii elektrycznej 50 Hz dla całej infrastruktury tunelu – oświetlenia, sygnalizacji, komunikacji, wentylacji i klimatyzacji – jak również system zasilania trakcji 16,7 Hz zaprojektowany do jednoczesnej obsługi sześciu lokomotyw i pociągów towarowych o długości do 1,5 kilometra.

Dla mierzącego 57 kilometrów tunelu Gotarda, najdłuższego tunelu kolejowego na świecie, którego otwarcie planowane jest w 2017, ABB dostarcza rozwiązanie dystrybucji energii elektrycznej, które zagwarantuje niezwykły poziom niezawodności, gotowości operacyjnej i bezpieczeństwa w wymagających warunkach pracy systemu tunelu.

System tunelu składać się będzie z dwóch, osobnych dla obu kierunków jazdy, 57-kilometrowych nitek, połączonych ze sobą co 325 metrów za pomocą 40-metrowych skrzyżowań mających posłużyć jako drogi ewentualnej ucieczki. Urządzenia energetyczne ABB zlokalizowane są właśnie w tych skrzyżowaniach. Muszą być odporne na ogromne zmiany ciśnienia wywołane ruchem pociągów pędzących z prędkością 250 km/h, a także niezwykle ciężkie warunki pracy – złoża soli, pył, sadzę i starty materiał.

ABB dostarcza 875 jednostek izolowanych gazem rozdzielnic ZX0 i 500 jednostek urządzeń kontrolno-zabezpieczających REF 542plus. REF 542plus zapewnia stabilne i niezawodne dostawy energii elektrycznej dzięki szybkiej identyfikacji rodzaju i miejsca powstania usterki. W jednym pakiecie łączy cechy urządzenia pomiarowego, monitorującego, zabezpieczającego i sterującego, a także zdolnego przeprowadzenia samodzielnej diagnostyki.

Oprócz dostaw realizowanych dla tych dwóch przełomowych projektów budowy tuneli, ABB dostarcza również pakiety zasilania trakcji dla systemów transportu publicznego w trzech największych miastach Szwajcarii: Zurychu, Bernie i Lucernie.

W Zurychu, ABB jest odpowiedzialna za cały system zasilania dla nowego lekkiego systemu kolejowego o długości 12,7 kilometrów połączonego z istniejącą w mieście siecią tramwajową. Natomiast, dla berneńskiego nowego lekkiego systemu transportu kolejowego, ABB dostarcza pięć stacji prostownikowych, które posłużą do zasilania linii tramwajowych w stolicy. W Lucernie, ogromne moce serwisowe ABB zostały zatrudnione do modernizacji stacji prostownikowych obsługujących miejską sieć linii trolejbusowych.

Na podstawie: abb.pl

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii