Opracowanie redakcja e-automatyka.pl 2011-08-22

Pierwszy na świecie samolot hybrydowy pokazano w Paryżu

Pierwszy na świecie samolot hybrydowy pokazano w Paryżu

Podczas salonu lotniczego Air Show Le Bourget 2011 firmy Siemens AG, Diamond Aircraft i EADS zaprezentowały pierwszy na świecie samolot z hybrydowym napędem elektrycznym seryjnej produkcji.

Nowoczesne konstrukcje hybrydowe stosowane w transporcie drogowym trafiają także w przestworza. Jednym z możliwych rozwiązań, nad którym pracuje Siemens oraz partnerzy projektu - Diamond Aircraft i EADS, są badania nad nowym napędem motoszybowca DA36 E-Star. Konstrukcja powstała w celu testowania nowatorskich rozwiązań napędu w lotnictwie cywilnym. Zapewne w przyszłości technologia ta będzie używana w maszynach cywilnych na znacznie większą skalę. Pozwoli to obniżyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla nawet o 25 procent, w porównaniu do dzisiejszych, najbardziej wydajnych napędów lotniczych. Również transport lotniczy przyczynia się do zwiększenia emisji CO2 na świecie. Dlatego nawet samoloty muszą stać się bardziej ekologiczne. Silnik elektryczny zastosowano w małej maszynie testowej. Kolejnym etapem prac naukowców i inżynierów jest opracowanie odpowiedniego napędu i wdrożenie go w dużych samolotach pasażerskich.

Śmigło samolotu napędza silnik elektryczny o mocy 70 kW firmy Siemens. Energia elektryczna jest dostarczana przez zespół generatora prądu napędzanego przez silnik Wankla produkcji firmy Austro Engine oraz zespół akumulatorów zbudowany przez EADS. Zużycie paliwa jest bardzo niskie, gdyż silnik spalinowy pracuje zawsze ze stałą mocą 30kW. System baterii zabezpiecza zwiększone zapotrzebowanie na moc podczas startu maszyny. Akumulatory doładowywane są podczas lotu. Hybrydowa budowa napędu umożliwia znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji CO2. Samolot DA36 E-Star, wyposażony w zespół napędowy Siemensa, odbył swój pierwszy historyczny lot w czerwcu 2011 z lotniska Wiener Neustadt w Wiedniu.

Naukowcy z działu rozwojowego Siemensa pracują obecnie nad optymalizacją konstrukcji silnika. Nowy napęd elektryczny ma być pięć razy lżejszy od dotychczas stosowanych. W ciągu dwóch lat, samolot ma być wyposażony w ultra-lekki napęd elektryczny. Siemens Drive Technologies Division od kilku lat buduje zespoły napędowe stosowane w transporcie morskim. Doświadczenie zdobyte w tych dziedzinach przenoszone jest do konstrukcji lotniczych.

DA36 E-Star został publicznie zaprezentowany w czasie trwania lotniczego Air Show na lotnisku Le Bourget pod Paryżem w czerwcu 2011 roku.

Na podstawie: siemens.pl

Komentarze do artykułu

Zenek

Hmm, ciekawe :)


Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii