Opracowanie redakcja e-automatyka.pl 2011-03-07

Stacje ABB tankują prąd do baków floty pojazdów elektrycznych podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie

Stacje ABB tankują prąd do baków floty pojazdów elektrycznych podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie

ABB zaprezentuje swoją najnowszą technologię ładowania pojazdów elektrycznych podczas tegorocznych Targów Motoryzacyjnych w Genewie, które odbędą się w dniach 1-13 marca. Firma po raz pierwszy, przy okazji tego rodzaju wydarzenia, pokaże w pełni funkcjonującą staję szybkiego ładowania prądem.

Systemy ładujące wspierają rosnące zapotrzebowanie rynku na niezawodne, czyste, niskoemisyjne pojazdy elektryczne. Na swoim stoisku ABB zaprezentuje, jak te technologie współpracują z w pełni funkcjonującymi punktami ładującymi.

Montowana na ścianie stacja ładująca prądem przemiennym.

Szybko ładująca stacja ABB może zwiększyć stopień naładowania akumulatora samochodu z 20 do 80 procent w ciągu około 15 minut, co wystarczy na przejechanie w normalnych warunkach 100 kilometrów. Stacja obsługiwać będzie prezentowane na targach pojazdy takie jak Protoscar Lampo, Mitsubishi iMiEV, Nissan Lear i każdy inny pojazd elektryczny zgodny ze standardem szybkiego ładowania CHAdeMO.

Na stoisku ABB znajdzie się również stacja ładująca w pełni dostosowana do użytku domowego, do ładowania samochodów elektrycznych w ciągu nocy, lub w porze dziennej, gdy właściciel samochodu jest w pracy. Naładowanie akumulatora do pełna zwykle zabiera od sześciu do ośmiu godzin.

W codziennym użytkowaniu, większość samochodów porusza się zwykle na krótkich odcinkach, co oznacza, że większość z nich może być ładowana ze standardowej ładowarki w domu lub w pracy. Na dłuższe dystanse, akumulatory muszą być załadowane „pod korek”, a to już wymaga stacji szybko ładujących.

Różnica pomiędzy dwiema technologiami ładowania zasadza się na rozmiarze i wadze komponentów potrzebnych do ich funkcjonowania. Ładowanie w ciągu nocy jest możliwe przy użyciu małych, lekkich komponentów, zintegrowanych z samochodem. Stacje szybko ładujące wymagają bardziej skomplikowanej energoelektroniki i filtrów, przystosowanych do montażu poza samochodem w dystrybutorach ładujących prąd, tak by samochód pozostał lekki i by nie zwiększać kosztów jego produkcji i utrzymania.

Jeśli przeciętny kierowca skorzysta ze stacji ładującej tylko raz lub dwa razy w tygodniu, to pomysł na użytkowanie takiej wspólnej infrastruktury dobrze się sprawdzi.

„Modernizacje poczynione w urządzeniach do ładowania pojazdów elektrycznych przybliżają realność wizji, w której z pojazdów elektrycznych będzie się korzystać masowo,” powiedział Ulrich Spiesshofer, szef dywizji Napędów i Automatyzacji Produkcji w Grupie ABB. „Kluczem do mniejszych emisji szkodliwych substancji oraz cichszych i mniej zanieczyszczonych miast jest innowacja wspierająca użytkowanie pojazdów elektrycznych na dużą skalę. ABB tworzy kompletną ofertę systemów ładujących dla domów, biur oraz na długie trasy.”

Bogate doświadczenie ABB w zakresie infrastruktury sieciowej oraz energoelektroniki wraz z ofertą produktów niskiego napięcia umożliwi wprowadzenie do użytku zaawansowanych stacji ładujących po rozsądnych kosztach, stymulujących rozwój zrównoważonej środowiskowo komunikacji dla masowego odbiorcy. W styczniu ABB zainwestowała również 10 milionów dolarów w ECOtality, zlokalizowaną w San Francisco firmę zajmującą się rozwojem stacji ładujących i technologii magazynowania energii, by wejść na północnoamerykański rynek ładowania pojazdów elektrycznych i zademonstrować swoją standardową stację ładującą podczas corocznego spotkania odbywającego się na Światowym Forum Ekonomicznym w szwajcarskim Davos.

Stacje ładujące ABB prezentowane w Genewie będą wystawiane przez cały czas trwania Targów Motoryzacyjnych, które przyciągną około 10 000 dziennikarzy i 700 000 miłośników motoryzacji.

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii