abb.pl 2011-06-27

ABB z zadowoleniem przyjmuje nowe wymogi w kwestii efektywnosci silników elektrycznych niskiego napięcia w Europie.

ABB z zadowoleniem przyjmuje nowe wymogi w kwestii efektywnosci silników elektrycznych niskiego napięcia w Europie.

Czerwiec 2011 roku to przełomowy moment efektywności energetycznej silników elektrycznych niskiego napięcia w Europie. ABB z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie w Unii Europejskiej minimalnych poziomów sprawności takich silników, jako że nowe wymogi są tożsame z działaniami ABB, które koncentrują się na dostarczaniu klientom wysokowydajnych silników zarówno na rynku NEMA (Nacional Electrical Manufacturers Association – Narodowe Stowarzyszenie Producentów Aparatury Elektrycznej) w Stanach Zjednoczonych, jak i rynku IEC (International Electrotechnical Commission – Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna) w pozostałych częściach świata.

Według szacunków branży, 42 procent konsumpcji światowych zasobów energii elektrycznej oraz około dwóch trzecich tej energii jest wykorzystywana do zasilania silników elektrycznych, a więc każda regulacja mająca na celu zwiększenie sprawności silników będzie miała znaczący wpływ na poziom zużycia energii oraz pomoże zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

Nowe wymogi weszły w życie 16 czerwca tego roku w formie Rozporządzenia Komisji Europejskiej EC 640/2009. Generalnie, odnosząc się do minimalnych standardów w zakresie efektywności energetycznej w Unii Europejskiej (norma UE MEPS – Minimum Energy Performance Standard), nowe wymogi obejmują głównie dwu-, cztero- i sześciobiegunowe indukcyjne silniki zasilane prądem trójfazowym o mocy w zakresie od 0,75 kW do 375 kW i częstotliwości od 50 do 60 Hz.

Wszystkie silniki objęte normą EU MEPS, które zostaną wypuszczone na rynek po 16 czerwca tego roku, będą musiały posiadać co najmniej drugą klasę sprawności - IE2 (International Efficiency). Niektóre silniki, na przykład te dla stref zagrożonych wybuchem, nie są obecnie objęte UE MEPS, ale ABB przewiduje, że będą musiały spełniać standardy IEC 60034-30 i dlatego też dostarcza je z oznaczeniami IE.

Drugi etap wprowadzania UE MEPS rozpocznie się w styczniu 2015 roku. Silniki o mocy wyjściowej powyżej 7,5 kW będą musiały posiadać trzecią klasę sprawności – IE 3 lub drugą (IE2) jeśli będą to silniki z napędami z regulacją prędkości (VSD). Trzeci etap UE MEPS, który rozpocznie się w styczniu 2017 roku, doprowadzi do rozszerzenia wymogów w kwestii IE3 lub IE2 na silniki o mocy wyjściowej minimum 0,75 kW.
„Od 16 czerwca 2011 roku ABB nie będzie oferować, sprzedawać lub dostarczać produktów z kategorii IE1 CE na jakimkolwiek rynku świata” – powiedział Ulrich Spiesshofer, szef Dywizji Napędów i Automatyzacji Produkcji ABB. „ABB zapewni zgodność z regulacjami w każdych warunkach”.

EU MEPS obejmuje wyłącznie rynek europejski, ale inne kraje, jak Australia, Chiny, Brazylia i Kanada już wprowadziły podobne kategoryzacje dotyczące efektywności energetycznej. W Stanach Zjednoczonych wymóg NEMA Premium (który pokrywa się z IE3) obowiązuje od końca 2010 roku. ABB ma obecnie w swojej ofercie pełen pakiet silników firmy Baldor z certyfikatem NEMA Premium, które spełniają te normy.



abb.pl

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii