Na podstawie abb.pl 2010-09-07

Platforma Gjøa otrzymuje zasilanie z lądu

Platforma Gjøa otrzymuje zasilanie z lądu

Wykorzystując technologię ABB, Gjøa stała się pierwszą pływającą platformą na Morzu Północnym zasilaną z lądu. Wraz ze statkiem słynnego polarnika Roalda Amundsena, noszącego tą samą nazwę, co platforma firmy Statoil, Gjøa trafiła do książek historycznych dzięki pionierskiemu wykorzystaniu technologii. Kiedy 11 lipca 2010 roku podłączono do niej zasilanie, platforma zaczęła wykorzystywać najdłuższe w świecie kablowe połączenie energetyczne przesyłu prądu przemiennego z lądu do pływającej instalacji.

To również milowy krok dla ABB, który skłonił firmę do stworzenia szeregu koncepcji i systemów zapewniających platformie stabilne dostawy energii elektrycznej wysokiej jakości.

„Przewidywanie stopnia obciążenia, które będzie musiał wytrzymać system elektryczny, jest bardzo ważne dla podmorskich połączeń energetycznych, ponieważ bardzo duże obciążenia i duża ilość napraw mogą być w tym przypadku skomplikowane” mówi Asmund Mæland, globalny menedżer ds. elektrycznych obszaru nafty i gazu w ABB.
Kabel mierzący niemal 100 kilometrów będzie zaopatrywać platformę Gjøa w niezawodną energię elektryczną z lądu. Dzięki zastosowaniu tej technologii platforma ograniczy emisję dwutlenku węgla o 210 000 ton metrycznych rocznie przy utrzymaniu pełnej produkcji. Tradycyjne rozwiązanie wykorzystujące do produkcji energii zamontowane na pokładzie turbiny gazowe generowałoby emisje stanowiące ekwiwalent zanieczyszczeń emitowanych rocznie przez 100 000 samochodów.

Połączenie energetyczne składa się ze statycznego kabla AC, który dostarcza 40MW energii elektrycznej o napięciu 90kV z norweskiego brzegu. Położony jest na głębokości 380 metrów i pokonuje dystans 98, 5 kilometra. Następnie 1, 5-kilometrowy kabel dynamiczny łączy kabel statyczny ułożony na dnie morza z platformą. To właśnie ten krótki dynamiczny kabel stanowi o innowacyjnym rozwiązaniu ABB i czyni cały projekt technicznie i ekonomicznie wykonalnym.

Metr kabla dynamicznego waży około 85 kilogramów, co daje w sumie około 130 ton. Zawieszony w wodzie pomiędzy platformą a dnem morza, kabel narażony jest na znaczne naprężenia mechaniczne i zmęczenie materiału wywołane działaniem morza, wiatru i fal, które mogą przesuwać platformę 75 metrów w różnych kierunkach.

Tradycyjnie stosuje się zewnętrzną osłonę do ochrony kabli podmorskich przed naprężeniami i działaniem wody. Niestety w przypadku kabla dynamicznego taka osłona zużyłaby się bardzo szybko i natychmiast wymagałaby serwisowania. ABB stworzyła rozwiązanie alternatywne, które wytrzymuje działanie wody i ekstremalne warunki. Ma działać bez serwisowania przynajmniej przez 35 lat.

Oprócz kabli energetycznych ABB dostarczyła na platformę również urządzenia wysokiego napięcia. Współpracując blisko ze Statoil ABB stworzyła kompaktowe rozwiązanie elektryczne dla transformatorów i napędów silników, tak by oszczędzić przestrzeń na pokładzie.

Kabel z lądu umożliwia zasilanie platformy odnawialną energię elektryczną z norweskiej sieci z okręgu Sogn i Fjordane. Energia elektryczna pochodząca z lądu traktowana jest jako czynnik ochrony środowiska naturalnego i jako taki jest wspierana przez organizacje środowiskowe w Norwegii.

„Jest to niezbędny czynnik środowiskowy do redukcji szkodliwych emisji na Norweskim szelfie kontynentalnym, a ABB jest bardzo zadowolona, że może się do tego przyczynić za pośrednictwem swojej technologii. ABB jest zaangażowana we wszystkie cztery realizowane właśnie projekty elektryczne, mianowicie Troll, Gjøa, Valhall i Goliat,” mówi Mæland.

Technologia zasilania platform z lądu wykorzystująca bądź kable przesyłu prądu stałego, bądź przemiennego, została stworzona w efekcie bliskiej współpracy Statoil i ABB. Gjøa była drugą instalacją na Norweskim szelfie kontynentalnym, która miała otrzymać zasilanie z lądu. Kompresory na należącej do Statoil platformie Troll A są zasilane energią elektryczną z lądu od 2005 roku za pośrednictwem 70-kilometrowego kabla przesyłu prądu stałego biegnącego z Kollsnes. Kolejną instalacją będzie platforma Valhall należąca do BP, która zasilanie z lądu otrzyma w 2011 roku.

„Mamy szerokie kompetencje w zakresie rozwoju zaawansowanych systemów elektrycznych i duże doświadczenie w realizacji projektów tego rodzaju. To oznacza, że jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania, które zawsze pojawiają się przy tego rodzaju projektach, gdzie stawianie czoła ograniczeniom technologicznym jest na porządku dziennym,” konkluduje Mæland. Statoil był operatorem pola Gjøa w trakcie fazy rozruchu, ale przekaże obiekt do GDF Suez w czwartym kwartale 2010 roku.

Statek Roalda Amundsena o imieniu “Gjøa” stał się sławny jako pierwsza jednostka, która pokonała drogę Przejściem Północno-Zachodnim na początku lat 90-tych. Statek został zbudowany w 1872 roku w Rosendal, kilka mil od Stord, gdzie nowoczesna platforma Gjøa została ostatnio skompletowana w stoczni Aker Solutions.

Platforma Gjøa:

  • jest to największa na świecie pływająca platforma, która będzie zasilana z lądu
  • takie zasilanie to rozwiązanie oszczędniejsze i bardziej efektywne niż turbiny gazowe
  • nowe rozwiązanie eliminuje 250 000 ton emisji dwutlenku węgla rocznie
Zakres dostaw ABB
Zarządzanie projektem, projekt systemu kabli, inżyniering, produkcja kabli, instalacja kabli, instalacja połączeń kablowych, testy i uruchomienie.

Na podstawie abb.pl

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii