L’Oréal SA jest światowym koncernem kosmetycznym, posiadającym siedzibę w Clichy (Francja). Firma sprzedaje swoje produkty w ponad 130 krajach na całym świecie. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1909 roku przez Eugène Schuellera jako Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux.
L’Oréal skupia pod sobą wiele światowych marek kosmetyków takich jak:
Twarzami marki są gwiazdy showbiznesu i mody: Kate Moss, Andie MacDowell, Beyoncé Knowles, Penélope Cruz, Milla Jovovich, Jane Fonda, Claudia Schiffer, Jessica Biel, Scarlett Johansson. W Polsce L’Oréal jest obecny poprzez fabrykę kosmetyków (farby, kremy i kosmetyki do pielęgnacji włosów) w miejscowości Kanie pod Warszawą oraz poprzez struktury dystrybucji i marketingu L’Oréal Polska.
Wyzwania i potrzeby
Dynamika rynku (również kosmetycznego) wymaga od producentów szybkich zmian zarówno w kwestiach produkcji jak i dystrybucji. W tym segmencie rynkowym, jednym z podstawowych narzędzi marketingowych jest łączenie produktów w pakiety (np. szampon + odżywka, krem + płyn do demakijażu). Do tej pory taki proces był realizowany w polskim oddziale L’Oréal, korzystając z modelu outsourcingowego, co zmniejszało możliwości dynamicznej reakcji na impulsy rynkowe. Posiadanie takiej linii do kompletowania i pakowania zestawów kosmetyków bezpośrednio przy produkcji, pozwalałoby na sprawniejsze zarządzanie całością procesu marketingu i dystrybucji, unikając potencjalnych strat w przypadku niewłaściwej lub spóźnionej reakcji na potrzeby rynkowe. Zrozumienie tej potrzeby przez kierownictwo L’Oréal w Polsce rozpoczęło proces inwestycyjny, by taką linię pakowania (ang. Packaging sleeving) zakupić i wdrożyć w polskiej fabryce. Ponieważ to duża inwestycja (rzędu kilku milionów EURO), decyzyjność w tej sprawie oparta była na procesie korporacyjnym z zaangażowaniem Top Managementu z centrali L’Oréal w Paryżu.
Wdrożone rozwiązanie
Decyzja w sprawie inwestycji zbiegła się w czasie z wizytą Barbary Lavernos w Polsce. Z tego powodu, prócz przygotowania klasycznej dokumentacji dla procesu inwestycyjnego, postanowiono wzmocnić jej przekaz, niestandardową wizualizacją w oparciu o modele 3D docelowej linii produkcyjnej oraz o technologię Rozszerzonej Rzeczywistości (Augmented Reality - AR) z wykorzystaniem okularów Microsoft HoloLens. Taka decyzja wpisała się w trend budowania w L’Oréal globalnej kultury i technologii wykorzystującej Przemysł 4.0
Rezultaty
Wizytacja fabryki pod Warszawą przez kierownictwo L’Oréal była idealną okazją do zaprezentowania wykorzystania wspomnianych technologii na docelowej hali, gdzie dana linia produkcyjna zostanie zainstalowana. Prezentacja, oprócz wizualizacji urządzeń zawierała również ich warianty techniczne, poruszała kwestie ergonomii pracy i bezpieczeństwa pracowników. Dla wielu zgromadzonych na prezentacji osób był to pierwszy kontakt z tak zaawansowaną technologią, nie może więc dziwić fakt entuzjastycznego przyjęcia naszej formy przedstawienia skomplikowanego problemu technicznego i organizacyjnego. W wielkich organizacjach łatwość przekazu dla osób decyzyjnych pozwala na lepszy odbiór pomysłów i idei, co w oczywisty sposób podnosi prawdopodobieństwo pozytywnej decyzji inwestycyjnej, choćby poprzez bezpośredni i łatwy medialnie przekaz - pozbawiony niepotrzebnej w takim przypadku szczegółowej wiedzy technicznej i branżowej.