siemens.pl 2011-10-11

Husarz śmignął 200 km/h

Husarz śmignął 200 km/h

Od 26 września Polskie Linie Kolejowe testują działanie systemu ETCS Poziomu 1 (European Train Control System). W prowadzonych testach bierze udział lokomotywa Siemensa Eurosprinter, typu ES64U4 – jedna z 10 Husarzy jeżdżących w barwach PKP Intercity i pierwszych w Polsce lokomotyw dużych prędkości, wyposażona w urządzenia pokładowe systemu ETCS.

Lokomotywy Husarz jeżdżą po polskich torach od października 2009 roku. PKP Intercity zakupiło 10 lokomotyw Eurosprinter, typu ES64U4. Ostatnia z nich ruszyła w trasę według rozkładu 28 czerwca 2010 roku. Dotychczas mogły się poruszać z maksymalną prędkością do 160 km/h, chociaż są przystosowane do jazdy ze znacznie większymi prędkościami. Wprowadzenie przez PKP Intercity lokomotyw Siemensa na polskie tory jest przełomem technologicznym – są to pierwsze lokomotywy wielosystemowe w Polsce, które mogą osiągać prędkości ponad 200 km/h. Nie jest to ich jedyna zaleta - zastosowanie nowoczesnych technologii pozwoliło na znaczne wydłużenie czasu eksploatacji pomiędzy przeglądami okresowymi w stosunku do lokomotyw obecnie eksploatowanych przez PKP Intercity. Klimatyzowane oraz efektywnie izolowane akustycznie kabiny, układ prędkości zadanej (tempomat), elektroniczne sterowanie, a także nowoczesny układ odsprężynowania – wszystko to sprawia, że maszyniści cenią sobie lokomotywy Eurosprinter. Duża moc zapewnia szybki rozruch pociągu do uzyskania prędkości maksymalnej, a hamowanie elektrodynamiczne pozwala na oddawanie energii elektrycznej z powrotem do sieci trakcyjnej.

Husarz 200km/hW dniu 1 października 2011 w obecności zaproszonych gości odbył się pierwszy przejazd składu prowadzonego przez lokomotywę Siemensa wyposażoną w urządzenia pokładowe systemu ETCS. Lokomotywa bez problemu osiągnęła założoną prędkość 200 km/h i poruszała się z nią po wyznaczonym odcinku. Do tej pory nie było to możliwe, m.in. ze względów bezpieczeństwa oraz dyrektyw unijnych. Przy prędkości powyżej 160 km/h maszynista tradycyjnej lokomotywy nie jest w stanie zauważyć wszystkich znaków sygnalizacyjnych. Zamontowane w lokomotywie urządzenia pokładowe systemu ETCS oraz specjalne wyświetlacze, pozwalają na bieżąco kontrolować przebieg trasy, w tym przede wszystkim ograniczenia, i to pomimo dużej prędkości. System umożliwia zautomatyzowanie pracy lokomotywy. Podczas testowego przejazdu sprawdzane i prezentowane były funkcjonalności systemu ETCS. Skład został rozpędzony do prędkości 200 km/h. Zadaniem urządzeń miało być wyhamowanie składu przed sygnalizatorem STOP, który maszynista zignorował dla celów testu. Urządzenia pokładowe lokomotywy, odpowiednio do założonych krzywych hamowania, przed sygnalizatorem STOP przejęły kontrolę i cały skład został wyhamowany. Testy wykazały, iż nawet wtedy, gdy maszynista będzie próbował zignorować ograniczenia prędkości, lub z względu na stan zdrowia straci kontrolę nad pojazdem lokomotywa Siemensa bezpiecznie ograniczy prędkość pociągu lub wyhamuje skład by nie dopuścić do ewentualnego zagrożenia.

Wyposażenie lokomotyw i infrastruktury trasy kolejowej CMK w system ETCS poziomu pierwszego umożliwi poruszanie się pociągów z prędkościami przekraczającymi dotychczas obowiązującą barierę 160 km/h. Zastosowanie infrastruktury ETCS, wprowadza nową jakość na polskich torach. Dzięki niej, nie tylko uzyskuje się zwiększenie prędkości pociągów, ale przede wszystkim znacząco podnosi się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Obecnie lokomotywy ES64U4 prowadzą międzynarodowe pociągi BWE (Berlin – Warszawa Express) na całej trasie od Warszawy do Berlina. Można je także spotkać na liniach do: Krakowa, Katowic, Poznania, a w niedalekiej przyszłości zapewne na szlakach prowadzących do Wiednia i Pragi.



siemens.pl
Na podstawie: siemens.pl

Zapraszamy do skomentowania artykułu

Treść opini 
Popis 

Pozostałe artykuły z tej kategorii